Thursday 14 June 2012

Realiti seorang dramatis

Seminggu lagi sebelum pementasan teater atau penailaian akhir
akan berlangsung perasaan aku semakin gelisah, Boboy 'classmate' aku
yang masih kaku di atas pentas malas menghafal skrip pula!

Ish...

Aku memegang watak sulung seorang perwatakanya pulak alim
Aduh! aku langsung tidak pernah memegang watak tua apatah lagi alim
habis lah aku macam ni agak rumit untuk mewujudkan gaya dan perasaan
,pegerakan, mimik muka dalam sesebuah watak tua ini..

Aku cuba dan terus cuba
aku tidak dapat lagi rasakan yang aku ini seperti orang tua
gaya nya langsung hancus!

"cikgu macam mana saya okay tak?"

 tak nampak langsung kamu mcm orang tua,jangan rushing dialog!
 cepat! cepat! mcm mana nk berlakon ni seminggu je lagi!
 faizal ko balik rumah wujudkan rasa atau tiru je gaya orang tua mana kau suka!
 nanti on stage kau tak kantoi tak lah nampak sangat!

hmm kena marah lagi...

Di rumah aku cuba untuk bersemuka dengan cermin monolog tanpa dialog
agar aku bisa merasakan yang aku sudah berwatakan seperti
orang tua yang alim.

aku masih tidak rasakan! ahhh!! hancus! kalau aku begini
mcm mana nk jadi pelakon sehinggakan aku tertidur berbantalkan skrip.

Akhirnya dengan ilmu yang aku belajar
banyak bertanya, mengkaji,berhempas pulas
aku dapat melahirkan rasa atau wujudkan watak
orang tua seperti mana di dalam skrip.

Proses untuk mewujudkan sesebuah watak,pegerakan,mimik muka
dan vokal bukan lah mudah seperti kita lihat walaupun aku belajar
dalam bidang ini. Ini semua pengjaran dan
pemebelajaran bermakna bagi aku.

bestnyaaa jadi pelakon...

kau igt senang?

BUKAN SENANG NAK JADI PELAKON.





No comments:

Post a Comment